Κυριακή 2 Νοεμβρίου 2008

Οι Adbusters

Άρθρο: Pugna Team
Μετάφραση στο Μανιφέστο: Γιάννης, Ελπίδα
από το 3ο τεύχος


Οι Adbusters είναι ένας οργανισμός με βάση το Βανκούβερ του Καναδά. Όλα άρχισαν όταν κάποιος με όνομα Kalle Lasn στεκόταν αναστατωμένος στο πάρκινγκ ενός καναδέζικου super market επειδή ήταν υποχρεωμένος για να ψωνίσει εκεί να βάλει ένα κέρμα στο καρότσι. Σφήνωσε το κέρμα μέσα του με αποτέλεσμα το καρότσι να αχρηστευτεί. Αυτό ήταν η πρώτη του “εμπλοκή” με τον πολιτισμό.
Αυτό το μικρό βήμα οδήγησε σε άλλα πολύ μεγαλύτερα. Το 1989, η βρετανική επιχείρηση υλοτομίας Columbia, δεχόμενη επίθεση από οικολόγους, αντεπιτέθηκε χρησιμοποιώντας αφίσες και τηλεοπτικές διαφημίσεις. Μαζί με τον κινηματογραφιστή Bill Schmalz και άλλους ακτιβιστές, ο Lasn άρχισε μια αντίπαλη διαφήμιση. Αλλά οι τηλεοπτική σταθμοί αρνήθηκαν να την βγάλουν στον αέρα. Έτσι οι ακτιβιστές έκαναν πορεία μπροστά στα γραφεία της διεύθυνσης της υλοτομικής επιχείρησης και διαμαρτυρήθηκαν στα ΜΜΕ. Η ενέργειές τους δημοσιεύτηκαν από τον Τύπο, και οι διαφημίσεις της εταιρίας αποσύρθηκαν αφού εκατοντάδες άνθρωποι τηλεφώνησαν στα δίκτυα για να υποστηρίξουν τους οικολόγους. Ενθουσιασμένοι με την επιτυχία τους, οι διαδηλωτές ιδρύσαν το Adbusters Media Foundation.
Το Adbusters είναι επίσης περιοδικό. Το 1989 ήταν 3μηνιαίο με 5000 αντίγραφα, τώρα είναι ένα εκθαμβωτικό 2μηνιαίο περιοδικό με 120000 αντίγραφα και αναγνώστες σε 60 χώρες. Είναι ένα έντυπο με κριτική στην κοινωνία, άρθρα με θέματα από περίεργες τέχνες μέχρι οδηγίες για να γίνεις καλύτερος ακτιβιστής και φυσικά της διάσημες “αντι-” διαφημίσεις, με τις οποίες επιτίθενται στους πιο μισητούς εχθρούς τους, τις πολυεθνικές εταιρίες.
Ο στόχος των Adbusters είναι να πετύχει το κλείσιμο των πολυεθνικών χρησιμοποιώντας το δικό τους όπλο. Το marketing. Αλλάζοντας τις διαφημίσεις τους σε άλλες που, αντί να εξυμνούν τα προϊόντα, τα γελοιοποιούν. Οι καμπάνιες τους, οι οποίες στοχεύουν στο να αυξήσουν την προσοχή απέναντι στους κινδύνους του καταναλωτισμού, έχουν γίνει παγκόσμια event. Τέτοια είναι τα Buy Nothing Day, Turn Off TV Week, events που δημιουργήθηκαν για να σκεφτούν οι άνθρωποι τον κόσμο στον οποίο ζουν και τις ζωές που ζουν.
Οι Adbusters έχουν εμπνεύσει πολλά άτομα να δράσουν και να αρχίσουν να κάνουν τις δικές τους ενέργειες, για να αλλάξουν τον κόσμο που βλέπουν να πλημμυρίζεται από απληστία και καταστροφή, εξουσιασμένος από αδίστακτες επιχειρήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια: