Πέμπτη 25 Δεκεμβρίου 2008

Post-Graffiti Τεχνικές

από τον: Στέφανος Μπατσής - stefanos.batsis@gmail.com

Η εποχή όπου στην street-art όλα άρχιζαν και τελείωναν στο graffiti πέρασε ανεπιστρεπτί και, πλέον μέσω μίας εξελικτικής διαδικασίας ( η οποία ακόμη και αυτή καθ’ αυτή παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον ) που διήρκησε αρκετά χρόνια, φτάσαμε στον σημερινό πλουραλισμό. Σήμερα, ο τυχόν street artist έχει να επιλέξει μεταξύ πολλών και διαφόρων τεχνικών, για να προωθήσει το δημιουργικό ακτιβισμό ή τα προσωπικά του πιστεύω. Απότοκο αυτού είναι η street-art να αποτελεί πραγματικά ζωντανό οργανισμό, ο οποίος συνεχώς αναδομείται δημιουργικά και ουσιαστικά, διευρύνοντας τους καλλιτεχνικούς ορίζοντες των κοινονών της ( διότι σαφως περί τέτοιων πρόκειται ) και αυξάνοντας τις δυνατότητές τους για αποτελεσματικότερη και μαζικότερη προβολή. Όλα αυτά και το γεγονός πως η street-art και η pop-art διαφαίνεται να έχουν ένα μέλλον, οριζόμενο από πολλούς κοινούς παρονομαστές έχουν στρέψει τα βλέμματα πολλών μελετητών της ανθρώπινης κοινωνίας αλλά και της “ mainstream “ κοινότητας πάνω στην τέχνη του δρόμου. Ευθύς αμέσως θα επιχειρηθεί από το γράφοντα ( ο οποίος σημειωτέον δεν δηλώνει επαΐων μα απλός παρατηρητής ) απολογισμός των σύγχρονων Post-Graffiti τεχνικών, για να δειχθεί η ποικιλία των κομματιών του puzzle της street-art.

Traditional graffiti artworks

Φυσικά και πρόκειται για το γνωστό σε όλους graffiti και όλα όσα έχουν να κάνουν με την ανάδειξή του σε μορφή τέχνης. Το άλλοτε παρεξηγημένο αυτό είδος έφθασε έπειτα από μια αμφιλεγόμενη πορεία χρόνων, η οποία το εξέλιξε σε βαθμό τέτοιο όπου τα παρακλάδια και οι επιμέρους τεχνικές του είναι αναρίθμητα, να υπερκεράσει τις δυσκολίες που προέτασσε ο παραδοσιακός βρετανικός πουριτανισμός και να εισβάλλει μέχρι και στη φημισμένη Tate Gallery του Λονδίνου.

Stencil Graffiti
Το είδος το οποίο τιμά κυρίως ο πασίγνωστος στις μέρες μας Banksy και το οποίο πρωτοέγινε γνωστό από τον Blek le Rat στο Παρίσι είναι αυτό του stencil graffiti. Προτιμάται από τους street-artists για την ευκολία και την απλότητα με την οποία μπορεί κάποιος να αναπαράγει μια εικόνα, να περάσει ένα υποσεινήδητο μήνυμα ή να προβάλλει τη δουλειά του. Το θεαματικό με το stencil graffiti είναι η αμεσότητα και η δύναμή του, πάντα, σε ευθεία αντιπαραβολή με τα όσα απαιτεί η δημιουργία του.

Wheatpastin/Street poster art

Δυστυχώς ένα όχι τόσο ανεπτυγμένο στην Ελλάδα είδος – ούτε καν αναπτυσσόμενο θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος - αλλά σημαντικό στοιχείο του σημερινού αστικού τοπίου στο δυτικό κόσμο, είναι η Street poster art. Εντυπωσιακές στη μορφή και συνάμα απαιτητικές στην κατασκευή, αυτές οι αφίσες συνδυάζουν με μοναδικό τρόπο τις εικόνες και τις λέξεις, γεμίζοντας αισθητικά το μάτι και καταφέρνοντας την προώθηση των θεμάτων/μυνημάτων τους.

Sticker art

Την πιο ανώδυνη για τους εμπλεκόμενους μορφή street-art αποτελεί η τέχνη του αυτοκόλλητου καθώς το ρίσκο για την τοποθέτησή του είναι μικρό και δεν προκαλεί σοβαρή ζημιά στις επιφάνεις, όπου εφαρμόζεται. Είτε φτιαγμένο από κάποια από τις ειδικευόμενες εταιρείες είτε φτιαγμένο στο χέρι, στην πιο απλή και ερασιτεχνική μορφή του το αυτοκόλλητο τρυπώνει γρήγορα και αθόρυβα οπουδήποτε ” διαβρώνοντας “ το σύστημα από μέσα ( χεχ ). Κύριοι εκφραστές της stecker art ή αλλιώς slap tagging είναι οι This is a heavy product, οι Bride Campaign και αρκετοί ακόμη.

Art intervention
Με τον όρο αυτό εννοείται το σχόλιο του street-artist σε ένα προγενέστερο έργο τέχνης. Η παρέμβαση αυτή επιτυγχάνεται με ποικίλλους και διαφορετικής τεχνικής μεθόδους και προσφέρει την πρωτόγνωρη αίσθηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ των καλλιτεχνών. Η art intervention συνδέθηκε και με το κίνημα του νεο-ντανταϊσμού και κατά την άποψη του γράφοντα όχι άστοχα. Κύριοι εκφραστές της υπήρξαν και τα μέλη των Viennese Actionists οι οποίοι παραμένουν ακόμη και σήμερα “ σημείο αντιλεγόμενο “. Πάντως, η διαχωριστική γραμμή μεταξύ βανδαλισμού και art intervention είναι εξαιρετικά λεπτή κι αυτό οδηγεί συχνά σε παρερμηνείες και στην συλλήβδην αποκύρηξή της από πολλούς.

Flash mobbing
To flash mobbing που κι αυτό εντάσσεται στη street art είναι μια ξαφνική και ταυτόχρονη ενέργεια πλήθους ανθρόπων που κάνουν μια ασυνήθιστη πράξη σε έναν ασυνήθιστο χώρο και διαλύονται αστραπιαία. Πρόκειται για ένα από τα πιο πρόσφατα είδη και ενώ επιφανειακά έχει κοινά με τις πολιτικές και ακτιβιστικές εκδηλώσεις είναι στην ουσία του απολίτικο. Περιστρέφεται γύρω από τη δύναμη που η μάζα μπορεί να αντλήσει αυθύπαρκτα και φυσικά είναι διασκεδαστικό για όσους λαμβάνουν μέρος. Το πιο αξιοσημείωτο γεγονός flash mobbing έλαβε χώρα στις 22 Μαρτίου 2008 όπου πάνω από 5.000 συμμετέχοντες σε 25 μεγάλες πόλεις όλου του κόσμου επιδώθηκαν σε έναν ξεκαρδιστικό μαξιλαροπόλεμο στη μέση των δρόμων.
Street installations
Με καταιγιστικό ρυθμό φαίνεται πως κατακτά τις καρδιές όλων των street artists αυτή η ριζοσπαστική μορφή τέχνης. Αντίθετα με τα συμβατικά graffiti artworks ή με τo stencil graffiti τα οποία δημιουργούνται πάνω σε τοίχους ή και άλλες επιφάνειες οι καλλιτέχνες των street installations χρησιμοποιούν τρισδιάστατα αντικείμενα για να παρέμβουν με τρόπο δημιουργικό και σκοπό συνήθως αισθητικό αλλά και συχνά ακτιβιστικό στο αστικό τοπίο. Διάσημοι τέτοι καλλιτέχνες είναι ο Mark Jenkins, ο Brad Downey αλλά και ο Bunksy.


Δεν υπάρχουν σχόλια: